Benign Prostat Hiperplazisinden(BPH) Nedir?

👴BPH ileri yaş erkeklerde neredeyse kaçınılmaz denecek kadar çok görülen bir hastalıktır.
60 yaş üzeri %60, 90 yaş üzerinde ise %90 görülür.

❓BPH’ye sebep olan durumlar henüz net bir şekilde aydınlatılmamıştır. En çok üzerinde durulan sebepler ise; dihidrotestesteron(DHT) hormonu, androjen reseptörlerinin ileri yaşlarda hormonlara duyarlılığının artması, anabolik bir hormon olan östrojenin ileri yaşlarda artması, prolaktin hormonu ve yaşlanmayla prostat bezi hücrelerinde biriken kolestrol olarak düşünülmektedir.

👎BPH semptomları itibari ile hastanın hayat kalitesini oldukça düşüren bir hastalıktır.
Semptomlarına bakacak olursak;
🚽BPH’yı düşündüren en önemli semptom gece sık idrara çıkmadır. Bu da hastaların uyku düzenini bozarak yaşam kalitesini düşürür. Yaşlılarda düşme, yaralanma ihtimalini artırır ve gündüz yorgunluğuna sebep olur.
🚾İdrar kanalı(üretra) daraldığı için hasta idrarını kesik kesik yapar. Zaten idrarının tümünü boşaltamaz.
🚽Hastalar ayrıca idrarını bir miktar çıkarmasına rağmen, sanki tekrar idrarı var hissi olur ve dolgunluk hissi geçmez. Bu durum bazen de ağrı ile kendini gösterir.
🦠İdrarını tam boşaltamadığı için idrar yolu enfeksiyonuna yatkınlık artar.
🩸İdrarda kan görülebilir.

💊Tedavi olarak cerrahi tedavi yada farmakolojik tedavi seçecekleri vardır.
Farmakolojik tedavide genelde DHT hormonunu azaltan ilaçlar yada androjen reseptör blokörleri kullanılır. Ayrıca BPH tedavisinde saw palmetto gibi daha fazla ve kompleks yoldan etkinliği kanıtlanmış bitkisel destekler de kullanılır.

Hakkımda

Elif Pahsa